söndag, juli 20

Stormgös

19 Juli

Båten bankar sig fram i den grova sjön, och prylarna dansar runt i båten. På Ekoln sommartid, är syd-sydväst den förhärskande vinden. Skarholmen där jag har min båtplats ligger i norra delen av den stora sjön kan ibland liknas vid kaphorn, i alla fall om man betraktar det från en lätt aluminiumbåt . Vid Vretaudd börjar vinden avta då Skobolandet och ön Koffsan ger viss skydd mot vinden och jag kan få upp båten i behaglig planingsfart. När jag närmar mig TDA-området, dvs det område där trolling är tillåtet, ser jag stora fiskmåsflockar som stördyker mot ytan. Orsaken ser jag på mitt Ekolod där stora "bollar" med bytesfisk syns på displayen.Dom attackeras av hungriga rovfiskar underifrån och pressas upp mot ytan. Jag kör flera vändor i området, utan någon känning vilket är rätt märkligt. Detta är inte ovanligt, att man trollar runt mitt i "skafferiet" utan ett pet på prylarna. Kanske är det så att det finns för mycket mat att välja på? troligtvis är det främst abborre som kalasar bland norsstimmen och dessa klarar inte att gapa över mina stora Cisco Kid och Westins Jätte i 20 cm klassen.
Strax före jag ska bryta upp för kvällen hugger en ettrig Gös i 1 kg´s klassen som får friheten åter, och jag klarar fiskarhedern med nöd och näppe.