tisdag, juli 8

Propellerfix

30 juni
Man tror att det krävs svåra omständigheter, lömska farvatten eller fulla stryrmän för att gå på grund, i alla fall så vill man gärna tro det. Men enligt statistiken så sker dom flesta grundpåstötningarna just utanför hemmabryggan eller i favorit badviken som man kan "som sin egen ficka".
För några veckor sedan blev jag en del av den statistiken då jag lyckades gira för tvärt runt en udde. Varningsklockorna ringde och jag han sakta in en aning och börja gira, men tyvärr för sent. Med en propeller om närmast liknade en knäckemacka var det bara att bege sig hemåt i sakta mak med "gamnacke". Det känns oroligt surt när man tidigare, utan problem, navigerat runt bland outforskade grunda skärgårdsvikar minerade med vassa stenar för att istället köra på grund i sin hemmasjö. Att överhuvudtaget hitta ett grund i mälarfjärden Ekoln är närpå en bedrift!

Propellern var möjlig att renovera, men efter ett samtal med propellertrim i Stockholm, förstod jag att jag inte var ensam med detta behov så här mitt i båtsäsongen. Sålunda fick jag istället beställa en ny propeller då jag räknade med att det skulle vara den snabbaste lösningen. Drygt 2v senare kunde jag montera på den nya propellern på motorn och ge mig ut på en efterlängtad tur på Ekoln. En timmes trolling resulterade endast i något enstaka hugg, men hur som helst skönt att vara på banan igen.