tisdag, juli 3

Högt och Lågt

2 Juli
Med nyinköpt TDA-kortfíckan äntrar jag båten på UFF´s brygga vid Ekoln. Jag hade länge farhågor över att ha båten liggandes permanent vid en brygga då jag är van att kunna traila runt mitt ekipage dit hän jag för stunden önskat fiska. Men tid är en lyxvara och allt som oftast kom jag på mig själv att dra mig för kvällsturer på närbelägna Ekoln. Köer till ramper, fastsurrning av båt, inbaxande i garage m.m. tar sin runda tid.
Till hösten hoppas jag åter kunna styra kosan mot mer långväga fiskeplatser för det är ju något speciellt att utforska nya vatten från båt.
Efter några timmars trolling börjar jag fundera över mitt beslut. Inte ett hugg trots flitigt roddande med spöna. Djupgående, ettrigt vickande beten får samsas med grundgående och nerblyade wobblers. Trots detta njuter jag av tillvaron därute på sjön. Förrutom dom vedervärdiga sjöskotrarna som far runt Skarholmen som vettvillingar, är det otroligt lugnt och behagligt därute på böljorna. Vid 23 tiden bryter jag och puttrar hem mot bryggan igen.