tisdag, januari 9

Jerk-Clinic

26 December
Det blåser och regnet hänger i luften när vi kommer ner till den gamla fiskehamnen. Jag har under dom tidigare dagarna försökt locka med mig Alex "Mcfire" på havsöringfiske, men han har varit svårtrugad. Istället har jag fått en draglåda proppad med Jerkbeten, placerad under nosen och fått beskåda hans senaste investeringar, det ena betet märkligare än det andra.
Så här brukar det se ut, undertecknad står utvadad i snöstormen medan Alex njuter av stugvärmen och drömmer sig bort till vassvikar och hungriga gäddor. När jag föreslår att vi ska testa några av hans nya Jerkar i en närliggande hamn, är han dock inte sen att hoppa i flytoverallen och greppa Jerkspöt.

Svanarna skriker och flyr för livet då Alex dänger iväg en Dunwright Dancer på 200 gr i den fridfulla lilla fiskehamnen. "Det är som att kasta varpa" säger Alex förnöjt innan han laddar för ett nytt kast med "knogjärnet" som betet även kallas. Själv skakar jag på huvudet och vandrar ut på en vågbrytare där vågorna dundrar in så att vattnet står som gejsrar i luften. Redan efter några kast är jag riktigt blöt där jag balanserar på dom såphala stenarna. En stund senare kan jag summera två "sprall" och två tappade fiskar. Alex låter sig inte distraheras av mitt tjoande och drillande, utan står förnöjt kvar inne i hamnen och kastar sina brontobeten och smackar belåtet. Det vore ju knäckande om han skulle få en riktig storgädda när han står där i hamnen tänker jag högt för mig själv och gör honom sällskap.

Jag provkastar några av dom hiskeliga betena och blir förtjust i en liten (nåja) dunwright dancer, ett lättfiskat bete som med en orationell lockande gång. Även den handtillverkade svenska Jerken MangeBoy ser riktigt giftig ut. Alex visar även upp en märklig finländsk Jerk, målad med abborrar på, snacka om abborrfärg.


Nicka ansluter och vi vandrar ut till havsöringsreven för ett sista försök innan andra plikter kallar. Trots fina förhållanden har vi ingen kontakt med fisk och efter någon timme är jag tvungen att bryta för att hinna med färjan.